autoservis & autobazar
Brněnská 13, 691 72 Klobouky u Brna    tel.: 603 516 235

Tipy pro motoristy

Příprava vozu na jaro

Auta zaslouží péči po náročné zimě. V článku najdete několik základních rad, nač je třeba myslet především. Očistu totiž potřebuje nejen karosérie a viditelné části vozu, ale i motor, elektrické součásti nebo třeba akumulátor.

Základem je důkladná očista - nejlépe za pomoci tlakové vody, která vymyje všechna zákoutí od posypové soli či kamínků. Je dobré řádně vystříkat i brzdy. Následovat má kontrola a případná oprava šrámů na spodku vozu i na povrchu karoserie a její konzervace. Někdo přitom vsadí na svépomoc, jiný na služby specializovaných firem. Samozřejmostí je náhrada zimních kol letními, pokud zimní vzorek nekončí a řidič ho nebude "dojíždět" na jaře a v létě. Pozor na správný tlak v pneumatikách.

Motorový prostor i motor zřejmě budou špinavé. Zaslouží si umýt, neboť solanka by dříve či později začala vadit elektrickým kontaktům, hadicím, nenalakovaným dílům a dalšímu. Ještě před mytím přísný pohled odhalí případné úniky kapalin či oleje. Namazat je třeba klouby a táhla, kontrola a dotažení se vyplatí u klínových řemenů a hadic.

Interiér a kufr se sluší vyčistit, a mělo by se zkontrolovat, zda pod koberci či krycími gumami není vlhkost. Pokud ano, vždy je třeba zjistit původ, který může být v lepším případě ve špatném těsnění dveří či víka kufru, ovšem vyloučit nelze ani korozi. Špinavá pravděpodobně budou - i když se v autě nekouří - vnitřní strany skel.

Brzdy potřebují kromě už zmíněného důkladného vymytí při očistě spodku také kontrolu vedení, hadiček a brzdových destiček. U starších aut je na místě promazání táhla ruční brzdy a její seřízení tak, aby zabírala na pátém až šestém zubu.

Pryžovým a těsnícím dílům prospěje ošetření speciálními přípravky.

Akumulátor - pokud v zimě dobře sloužil - nepotřebuje zvláštní péči, nicméně neuškodí kontrola kapacity a případné dobití, doplnění destilované vody a očištění kontaktů.

Oleje a kapaliny (chladicí, brzdová, ostřikovač) vyžadují kontrolu a případně doplnění. Výrobci automobilů doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou a chladicí nejpozději po pěti letech.

Stírače chtějí výměnu gumiček dvakrát do roka, a to nejlépe před zimou a pak nyní, na jaře. Možná bude nezbytné pročištění a případně seřízení trysek ostřikovače.

Světla i další elektrovýzbroj volají po kontrole, důležité je doplnit předepsanou výbavu vozu po případných zimních údržbách a opravách.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/jaro-veli-auta-i-motorky-zadaji-peci-dbz-/automoto.aspx?c=2001M074Y03A


 

Přezouvat s rozumem - přechod zimy a jara

Přezouvat s rozumem

Z důvodu bezpečnosti obecně platí, že přezouvat na letní pneumatiky je lepší později než příliš brzo. Stoupnou-li venkovní teploty nad 7°C, zhorší se jízdní vlastnosti zimních pneumatik a výrazně se zvyšuje jejich opotřebení při provozu a stoupá spotřeba. Rozhodně bychom ale přezutí neměli uspěchat. Jarní námrazy a zmrzlý déšť nejsou nikdy příjemným překvapením.

Podle vyhlášky by měla být hloubka vzorku letní pneumatiky minimálně 1,6 mm a zimní 4 mm. „To jsou ale opravdu nejzazší údaje. Bohužel platí pravidlo, že čím nižší je hloubka dezénu, tím vyšší je riziko aquaplaningu (ztráta řiditelnosti vozidla na mokré silnici), zhoršuje se přilnavost k vozovce a prodlužuje brzdná dráha,“ varuje Tomáš Svoboda.

Zvažte servisní prohlídku

O některé záležitosti spojené s vozem se zvládnete postarat sami, ostatní techničtější úkony bychom ale měly přenechat odborníkům s patřičným vybavením. Většina dnešních servisů nabízí sezónní prohlídky za poměrně přijatelné ceny a náš vůz je zde přenechán v rukou odborníků. V servisu nám také prohlédnou méně přístupné části vozu, které si zvláště po zimě zaslouží pozornost. Případné zjištěné nedostatky navíc rovnou odstraní.
 
Často a neprávem se zapomíná na brzdy. Po zimě je zapotřebí zkontrolovat tloušťku brzdového obložení, těsnost brzdového vedení a opotřebení brzdových bubnů nebo kotoučů. Na škodu také není kontrola motorového prostoru, chladicí soustavy, akumulátoru, tlumičů, osvětlení, stěračů a ostřikovačů skel a světel, ale také například promazání závěsů a zámků dveří.

Kontrola povinné výbavy

Přechod zimy a jara je také vhodným obdobím ke kontrole povinné výbavy vozidla, mezi kterou patří i autolékarnička. Řidiči i řidičky na ni občas zapomínají, její nepřítomnost v autě však znamená porušení zákona. Pomoci zachránit život může vám, vašim spolucestujícím nebo dalším účastníkům silničního provozu.

Lékárnička musí být v osobním autě umístěna vždy tak, aby na ni nedopadalo sluneční světlo. Nejlépe na snadno dosažitelném místě, například v přihrádce u spolujezdce. Jednou za čas bychom také měli zkontrolovat dobu použitelnosti. V lékárničce nesmí chybět – 4 obvazy, trojcípý šátek, elastické a škrtící obinadlo, náplasti s polštářkem i bez, resuscitační rouška, pryžové rukavice, rouška PVC, nůžky a zavírací špendlík (v antikorozní úpravě) a leták o postupu při zvládání silniční nehody.

Zdroj: http://cestovani.tiscali.cz/priprava-auta-na-jaro-24862